Saya perturunkan sekali lagi, pasal jualbeli rumah untuk kali ini 










RUMAH 2ND HAND

Mungkin boleh dijadikan panduan (ini kes pembeli yg nak 
beli rumah dengan cara meminjam, umpama dari syarikat 
dimana dia bekerja (dari bank lebih kurang lah kot) dan penjual
masih ada hutang dengan bank): ==!

Cakap aje kita setuju nak beli, kena bayar kat penjual apa 
yg dipanggil "earnest money" (wang pendahuluan, biasanya
3%) ianya sebahagian dari 10% yg akan dibayar bila tenyeh 
S & P agreement nanti.
 
1. Isi borang pinjaman.  Borang dihantar bersama yg 
   berikut:  salinan hak milik, salinan S&P, borang 
   cadangan gadaijanji, borang cadangan insuran pemilik, 
   akujanji peguam, akujanji penjual, surat kebenaran
   pindahmilik, redemption statement.  
   Kalau nak buat 
   sendiri semua ni, boleh sakit dada. Nasib baik ada 
   loyer yang uruskan.  (Kalau pembeli dah tak berapa 
   muda, biasanya dia kena buat complete medical checkup -
   habis diperiksanya, siap buka baju lagi, naik geli
   gelemang dibuatnya. Ini diperlukan oleh syarikat 
   takaful/insuran).    
2. Penilaian dibuat oleh juruukur syarikat/Bank pembeli.
3. Kelulusan dari syarikat/bank pembeli.
4. Syarikat/bank pembeli suruh peguam buat loan agreement.
5. Syarikat/peguam pembeli tebus grant dari bank penjual.
6. Peguam berhubung dengan income-tax untuk taksiran cukai.
7. Peguam register kat land-ofis.
8. Peguam advise syarikat/bank pembeli untuk release 
   payment 

Antara bayaran2 yg pembeli kena buat ialah: S&P agreement 
fees, Transfer fees, loan agreement fees legal fees, 
registration fees, misc fees, private caveat fees, consent 
to charge fees, dll.  Semasa pemerosesan dokumen2 diatas,
sekiranya pinjaman masih tak cukup nak cover harga 
pembelian (lepas dah tolak 10%), nak kena di settle lah 
dengan cash. Pendekata, kena ada cash lah.

Peguam/pembeli kena pastikan yg rumah itu tidak hendak 
dilelong.  Kalau hendak dilelong, peguam/pembeli kena pulak
berhubung dengan bank/peguam bank untuk minta tangguh 
lelongan.

Lepas tu kena juga tau dimana pejabat TNB, JBA, dan majlis
perbandaran untuk urusan tukar nama pada bil2. Yang ini
biasanya pemilik baru buat sendiri.    

Pendekata nak dapatkan rumah ni taklah senang (tapi taklah
sesusah nak dapatkan isteri). Nasib baik ada loyer yg 
tolong uruskan. Tak heranlah proses nak beli rumah ni 
memakan masa antara 3-6 bulan.   

Dalam keadaan biasa, pakai loyer pembeli dah memadai.
Tapi kalau penjual tak sedap hati, bolehlah dia cari
loyer dia juga. Bayar ajelah feesnya.
   
Sekian.
KERJE BUAT RUMAH ORANG, SENDIRI LAK YANG SUSAH CARI RUMAH...HERAN LAA NASIB

49 Responses so far.

  1. Anonymous says:

    salam..maksudnyer sekarang ni kena lantik lowyer dulu ke??or buat loan dulu?da approve baru lantik lowyer??

  2. Anonymous says:

    Salam
    saye ade pengalaman pembelian rumah...dan saye tekan kan disini cari lawyer yg bagus untuk proses pembelian rumah...
    saya dapat lawyer yg tak bagus hasil nya...proses pembelian rumah saya berjalan selama hampir 2 tahun...
    dan vendor mengenakan interest sebnyak 8% keatas loan dan saya terpaksa membayar sebanyak 3 rib lebih kepada vendor atas kelewatan yg dilakukan lawyer saya sepanjang proses pembelian setelah loan bank lulus....nak tak nak saya terpaksa bayar kepada vendor,untuk mendapat kunci rumah yg saya beli...
    *vendor@penjual*

  3. Buat Loan Dulu Baru Lantik Lowyer. Nanti nak bayar lowyer camner...

  4. Kekadang Nie Lowyer Pun abik Kesempatan...well I'm Not say that ALL....SOME OF....
    next time buat pengajaran tidak salah kite bertanyakan pada pihak PENGURUSAN RUMAH, Developer ataupun sape-sape yang dah beli rumah dari kerajaan, swasta mahupun sewa-beli itu sendiri....cume cara-cara nyer saje yang berbeza dalam 1,2 pekara....yang lain prosedur nye tetap sama....

  5. Anonymous says:

    nape ye ada wat penilaian lg after dpt approve dr bnk

  6. kalau dah dapat approved dari bank maknenye ANDA DAH BUAT KEPUTUSAN. so komen untuk membuat penilaian adalah bagi mereka yang ingin mencari perbezaan antara bank-bank untuk kos-kos yang akan ditanggung dan adakah mereka membeli hartanah ini pada landasan yang betul dan bukan hanya membeli secara membuta-tuli tentang langkah-langkah yang sepatutnya bila membuat pembelian rumah.

    1.kos
    2.nilai hartanah
    3.kemampuan
    4.prosedur untuk membuat pinjaman.

  7. Anonymous says:

    salam...
    saya dah ade rumah n skrg saya nak tanye pasal rumah 2nd hand sbb saya dalam proses pembeli rumah ini.saya nak tahu prosedur membeli rumah 2nd hand nie n owner sudah habis bayar pinjamannye.

  8. answer April 13,2011am

    en/cik....sayer jawab dgn ringkas erk sebab x paham sangat soalan 2....jgn marah....cube tanyer terang2 sikit....

    1). kenal pasti rumah yang kite nak.
    2). kenal pasti owner die sebab nak tau die letak/jual rumah 2 bape harge?
    3). pastikan die dah buat valuation bank. ( kalau die x buat kite boleh
    mintak bank buat untuk kite )
    4). kirenyer item 3). tu konon2 dah buat agak2 harge die dalam contoh 1k
    je...so kite tenyer lak bank untuk buat pinjaman berpandukan slip gaji
    bape die dapat bagi kite pinjam bank....kalu lebih UNTUNG....kalau
    kurang KENE LE TAMBAH.
    5). dapatkan copy pun boleh SURAT SALES AND PURCHASE agrr.ement. rumah dan rujuk kat bank ( untuk mengetahui same ada rumah itu bersih dari proses mahkamah dan nilai tahun atau LEASEHOLD ) alaaa cakap je kat officer 2...die tau camner nak buat and mintak die terangkan....

    6). kalau rumah 2 dah ader broker ( ader badan2 bukan kerajaan yang nak jual/privated sector ) lagi senang ....sebab die akan uruskan untuk anda cume disediakan untuk mereka ialah....ekeke
    ....payslip 3 bulan terkini
    ....epf terkini
    ....bank statement terkini ( option )

    erk....2 je lah

  9. hamzah says:

    assalamualaikum ..saya nak tanya
    1. saya nak beli rumah second sama ada lelongan bank atau rumah yang orang nak jual, bagaiman caranya
    2. katakan rumah lelong tu tulis harga rezab rm 60000 perlukah saya bayar harga tersebut kiranya pada hari lelongan saya berjaya.
    3. umur saya dah hampir 55thn dan saya dapat bayar separuh macam mana pula?

  10. answer en hamzah:

    nie saye habaq mai ringkas je la erk....

    1) harta nie boleh diwariskan dari hakmilik sehingga lah kepada terma pembayaran balik.
    2) terma pembayaran balik kenalah daripada waris iaitu ANAK yang dah bekerja tidak kira dari sektor kerajaan mahupun swasta dengan membuat usul pembincangan dengan pihak bank dan peguam tatapi terpulang dengan syarat dan terma oleh pihak bank lagi selepas itu.

    # nota ringkas #
    pihak bank akan meluluskan segala macam terma dengan pemilikan harta dengan bersyarat dan terma melalui pelbagai SKIM-SKIM ansuran ( ini en. hamzah kene check dengan pihak bank ) dengan BERSYARATKAN SEPERTI CAGARAN kepada pihak bank seperti contoh cagaran :

    1) kita berkerja dan mendapat gaji tiap-tiap bulan ( jawatan adalah optional untuk sesetengah bank )
    2) mempunyai kemudahan koperasi
    3) anak yang sudah berkerja dan layak untuk membuat pinjaman ( penting )
    4) mempunyai SYARIKAT/perniagaan

    semua usul-usul yang dari mata kasar kite lihat adalah perkara biasa tetapi pada mata pihak bank ia adalah satu bentuk CAGARAN buat mereka dan mempunyai kepercayaan untuk diberikan kemudahan dalam skim-skim yang terpilih untuk en. hamzah.

    so...dalam kes en. hamzah nie...UMUR...JAWATAN...MASA....adalah sama sekali tidak penting JIKA mempunyai cagaran seperti yang saye nyatakan tadi...saye harap ini dapat membantu en. hamzah.

  11. Anonymous says:

    bagaimana pula kalau nak beli rumah secara tunai? katalah harga 400k ke 500k dan rumah tu "fully furnished"?

    terima kasih.

  12. Anonymous says:
    June 29, 2011 12:52 PM <<< kalo boleh lah letak le NAME senang ckit nak panggil yop....

    1) sayer bukan pihak bank
    2) saye hanye CONSULTANT
    3) rasenyer xde masalh jika terus BERBINCANG dengan PIHAK BANK....

    terima kasih

  13. lovely says:

    ida:
    salam 1 msia:
    saya nak mintak tlg pd en.
    boleh x senaraikan beberapa proses pembelian rumah 2nd hand nie.daripada awal hingga akhir.
    utk panduan bersama..


    TQ!!!

  14. pijan jr says:

    salam bro.... nk tyer cket la.... perlu ker pekerjaan tetap tok proses beli rumah nie.... aq nie student lagi tp cita2 tinggi... huhu.... nk beli rumah nk prepare tok mse depan.... hehe.... pliz help3

    reply kt cnie la... senang cket...
    pzan69_pieces28@yahoo.com

  15. Anonymous says:

    Salam...sy dh sain S & P bulan jan 2011.sampai skarang tak settle lagi.guna lawyer yg sama dgn penjual(penjual cdg guna lawyer yg sama).duit lawyer dh settle bayar, 10% kpd penjual dh settle jg, 110k dh masuk akaun lawyer (dlm bln jan juga).harga belian rumah 355k.penjual tak settle dia punya cukai tanah,cukai pintu.bila tya pd lawyer,dia kt tgk lah nanti.penjual masih tinggal di rumah tersebut.
    soalan:
    adakah sy kena tipu dgn penjual dan lawyer?
    adakah penjual masih berhak tinggal di rumah tersebut?
    apa yg perlu sy buat?
    perlukh sy melantik peguam yg baru utk mdptkan hak sy?

    harap tuan dpt membantu..
    terima kasih.

  16. Anonymous says:

    bagaimana caranya untuk mengelakkan dari di tipu oleh agent penjual rumah 2nd ni??

  17. This comment has been removed by a blog administrator.
  18. This comment has been removed by a blog administrator.
  19. Anonymous says:

    en 15,

    cuba rujuk lawyer lain eg. seah balan & ravi
    sy dh try bagusla.

  20. salim says:

    tuan,

    sy nak tanya ckit kat pengamal undang2 ke, kalau dah bayar 10% rumah 2nd, sewa sape berhak penjual or pembeli.

  21. sani says:

    Assalammualaikumwbt En.Sukardi Ismail, saya nak tanya,

    1. Apakah langkah-langkah yang perlu saya lakukan untuk membeli rumah?

    2.Kalau beli cash macamana dan kalau hutang macamana, pakai lawyer ataupun tidak?

    Terima Kasih En. Sukardismail

    3.Sekiranya rumah itu masih hutang bank, apakah langkah yang saya perlu lakukan?

    4. Apakah itu S & P (untuk rumah)?

    5.Adakah valuation setiap BANK sama? ataupun masin-masing ada rate value tersendiri?

    6.Adakah menaikkan harga nilai rumah contoh:
    RM160k dinaikkan RM180k, adakah value rumah berubah?

  22. Anonymous says:

    en. salim, selagi tak settle sumer proses jual beli rumah tuh..penjual masih berhak ke atas rumah tersebut. Settle bermaksud bank pembeli dah buat full settlement kat bank penjual. dan pembeli dah start membuat pembayaran ansuran kepada pihak bank

  23. CHEQMA says:

    jika kita nak urus sendiri tafsiran cukai dng lhdn,borang apa yang perlu diisi ya.

  24. boleh ke beli rumah lelong byr 10% tolak epf?

  25. Anonymous says:

    Transolution , setahu saya tk boleh.
    try hit link below
    http://www.propwall.my/classifieds/385326/kajang-selangor-condominium-for-sale-by-faezul

  26. Anonymous says:

    asalamualaikum...tolong bagi nama syarikat lowyer n nmbr phone atau email syarikat lawyer..kerana saya ingin beli rumah second hand..mengikut undang2 kerajaan..URGENT..

  27. Maliz says:

    Assalam.... saya ingin bertanya.. saya beli rumah 2nd hand membayar deposit 3% dan selepas 1 bulan saya pun sudah menandatangi s&p. Sekarn ni soalan saya jikalau saya ingin membatalkan perjanjian tersebut kerana ada masalah datang dari saya. adakah saya perlu membyar baki 7% kepada owner?. sebb saya yang batal kan perjanjian tersebut.?

  28. Maliz says:

    Anonymous says:
    April 7, 2012 11:11 PM
    asalamualaikum...tolong bagi nama syarikat lowyer n nmbr phone atau email syarikat lawyer..kerana saya ingin beli rumah second hand..mengikut undang2 kerajaan..URGENT..

    boleh email kan saya email awak, saya akan balas email dan memberikan no telefon lawyer yang biasa buat dng undang2x kerajaan. email sy. siti.sssb@gmail.com

  29. Anonymous says:

    Maliz says:
    May 4, 2012 7:10 PM

    Anonymous says:
    April 7, 2012 11:11 PM
    asalamualaikum...tolong bagi nama syarikat lowyer n nmbr phone atau email syarikat lawyer..kerana saya ingin beli rumah second hand..mengikut undang2 kerajaan..URGENT..

    boleh email kan saya email awak, saya akan balas email dan memberikan no telefon lawyer yang biasa buat dng undang2x kerajaan. email sy. siti.sssb@gmail.com

    saya pun nk no lawyer yg biasa dgn undang2 kerajaan sbb sy cadang nk guna gov loan untuk beli rumah 2nd hand cm mslh rumah tu atas tanah kg & byk nm dlm geran besar termsk nm owner..ni email sy. sharadzeea@yahoo.com..tq

  30. Anonymous says:

    Maliz says:
    May 4, 2012 7:10 PM

    Anonymous says:
    April 7, 2012 11:11 PM
    asalamualaikum...tolong bagi nama syarikat lowyer n nmbr phone atau email syarikat lawyer..kerana saya ingin beli rumah second hand..mengikut undang2 kerajaan..URGENT..

    boleh email kan saya email awak, saya akan balas email dan memberikan no telefon lawyer yang biasa buat dng undang2x kerajaan. email sy. siti.sssb@gmail.com

    saya pun nk no lawyer yg biasa dgn undang2 kerajaan sbb sy cadang nk guna gov loan untuk beli rumah 2nd hand cm mslh rumah tu atas tanah kg & byk nm dlm geran besar termsk nm owner..ni email sy. sharadzeea@yahoo.com..tq

  31. Salam.tlg emailkan pada saya skli lawyer cadangan?fadhilmuhsin@gmail.com.terimakasih information bro

  32. Anonymous says:

    Assalammualaikum. Saya nk tanya sikit, sy ade bli rumah 2nd. Da msok 3 tahon stgh tp msih blom settle. Hrga rumah lebih kurang 40k. Lawyer cas smpai 7k lebih tmsok ntok runner yg handle document. Adakah tu harga biase o mmg cas nye tlalu mahal? Sekian.

  33. su says:

    saya dalamproses membeli rumah kos murah di johor,tetapi tertangguh kerana suami telah ada rumah kos murah di pahang,tukar hakmilik tak dapat di buat..dan dalmproses rayuan..risau adakah tak boleh saya memiliki rumah murah sebab suami dah ada rumah murah..harap dapat mamlumbalas segera

  34. Salam.sy nk tanya ttg pemprosesan beli rumah.saya ada tgk satu rumah ni.baru lg.belum diduduki.owner tanah dapat 5 biji rumah sbb pemaju amik tanah die utk bgnkn rumah.so owner tanah nk jual rumah.ape yg perlu sy buat?harga rumah RM260,000.Nk buat loan kerajaan suami sy.loan boleh buat sehingga 255,000.tambahan,guna cash la.ade tambahan duit lg tak?expecially lawyer ke dll?tolong explain dari proses awal hingga dpt rumah..

  35. Anonymous says:

    salam...saya nak tye..klu kit abeli rumah bank lelong...dah dapt tgl nak setal balnce lgi...rumah tu 90 k..sy dah byr bank draf 10%,,so sy nak jelaskan baki..dia bg dlm masa 12o hari...skrg sy nak byr cash rumah tu,,,sbb sy wat loarn peribadi...jadi saya kena ada lowyer ker???atau sy leh setal sendiri..sbb hari tu masa lelong..penglelong org pejabat tanah ada,,dia kata x yah ada peguam pun x pa..sbb u nak byr cash...jadi nti leh ker..lowyer bank yg owner dul setalkan..bila sy dtg bayar balnce dia nti..sy cuma setalkan lepas dah dpt semua..cntohnya p pehabat tanah...leh terangkan x?dah blurrrrr

  36. Anonymous says:

    salam.en tlg emailkan sy sekali lawyer cadangan sbb sy dlm proses nk beli rumag nk guna gov.loan.dan lg pemilik nk jual sendiri tanpa melalui agen.nieda2502@gmail.com.terima kasih

  37. JMR1585 says:

    Slm.mslh sy,sy beli umh secndhnd dr owner sndiri.dh setel sume tp still bil api ada tungakan 1k.cek dh ada dtgn pguam.mslh skrg owner xnk g byr tungakan sb sbuk kata ye.jd kami xdpt tukn nama tok bil api.padahal kami dh duduk rumh ni.ape perlu kami buat.lawyer cm xaktif.kne mrh bru buat.smpai surt pemotongan bil dh smpai.harap dpt pnjelasan

  38. JMR1585 says:

    Slm.mslh sy,sy beli umh secndhnd dr owner sndiri.dh setel sume tp still bil api ada tungakan 1k.cek dh ada dtgn pguam.mslh skrg owner xnk g byr tungakan sb sbuk kata ye.jd kami xdpt tukn nama tok bil api.padahal kami dh duduk rumh ni.ape perlu kami buat.lawyer cm xaktif.kne mrh bru buat.smpai surt pemotongan bil dh smpai.harap dpt pnjelasan

  39. Anonymous says:

    en.salim..setahu saya...if dah sign snp...itu menunjukkan yg owner memang kene jual rumah kat encik...en ada hak untuk bwk kes ke court....cuma masalah nyer...en terpaksa tunggu lah sampai owner setelkan ape yg tertunggak.....sepatut nyer lawyer snp encik kena pastikan sebelum snp di sign....sumer yg tertunggak telah di selesaikan...baru kita konfident nak byr 10% dpayment

  40. Salamalaik...sy nk mntk share mcm mn nk beli umah scnd hnd menggunakn gomen loan...10% y kte bg dpt blk x?time ksh

  41. Anonymous says:

    Salam Encik saya nak tanya, klu saya dah beli ruman guna loan kerajaan, tp belum buat pemotongan lagi la, lepas tu saya nak beli 1 rumah lagi guna loan komersial, benk yang saya mohon tu dapat kesan ke yang saya dah ade loan rumah kerajaan

  42. salam en.
    Bolehkah saya tukar nama rumah tanpa libatkan lawyer. Saya jual rumah melalui cash kepada kawan.
    Boleh en. info bagaimana caranya?

  43. Anonymous says:

    salam.mungkin boleh cuba rujuk blog ini. dikendalikan oleh seorang peguam dan agak membantu bagi sesiapa yang ada masalah undang-undang:

    http://prosedurmembelirumah.blogspot.com/2013/12/prosedur-membeli-rumah-dari-agen.html

  44. Anonymous says:

    Sya dh bayar 10% deposit.owner tipu dan nk jual kpd.orang lain namun saya dh buat kaviat..bagaimna tk saya lakukan tk dptkn deposit dan blh saman x

  45. nelly says:

    Halo, saya Mrs Nelly mulia, pemberi pinjaman pinjaman swasta yang menawarkan pinjaman pada tingkat bunga hanya 2%. kami menawarkan, pinjaman pribadi, kredit mobil, modal usaha, pinjaman pribadi dll untuk individu dan perusahaan yang dalam kesulitan keuangan di bawah persyaratan pinjaman yang jelas dan dan dimengerti. hubungi kami hari ini melalui email sehingga kami dapat memberikan persyaratan pinjaman dan kondisi: (nellyperious@gmail.com)

  46. Unknown says:

    Lawyer punye hal duit kite yg hilang..bgus ade law kene saman je lawyer cmni..

  47. Unknown says:

    Sya nak tnya mama sya nak beli rmah tpi nk byr ansur2 byr cash. Bkn buat pnjman. So?

  48. Unknown says:

    Kami dapat membantu Anda secara finansial jika Anda dapat membayar kami. Kita
    lembaga kredit swasta dan terakreditasi. Kami menerbitkan semua jenis pinjaman
    untuk semua pencari pinjaman - mulai dari $ 2.000 hingga $ 500.000.000,00 juta dikonversi ke email Korespondensi Korespondensi Anda (Jessicarojasloanfirm1998@hotmail.com)

  49. Kami adalah organisasi perundangan yang diwujudkan untuk membantu Orang yang memerlukan bantuan, seperti bantuan kewangan.

    Jadi jika anda atau anda berada dalam masalah kewangan dalam kegawatan kewangan, dan anda memerlukan wang untuk memulakan perniagaan anda sendiri, atau anda memerlukan pinjaman untuk membayar hutang anda atau membayar bil anda, memulakan perniagaan yang baik, atau telah meminjam lebih banyak Masalah dari tempatan bank, hubungi kami hari ini melalui E-mel: di catherinewilliamloancompany@gmail.com

    E-mel: catherinewilliamloancompany@gmail.com


    Permohonan pinjaman termasuk:

    Nama: _________
    Alamat: _________
    Negara: _________
    Kedengaran: _________
    Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan: __________
    Pupuse _________
    tempoh pinjaman __________
    Pendapatan bulanan: _________
    Telefon: _________

    Sila hubungi kami melalui e-mel

    E-mel kepada kami: catherinewilliamloancompany@gmail.com

Leave a Reply

comment.....?

MY SUPERB, AMAZED, MARVELOUS ECE SUPPORT......


ShoutMix chat widget