Motivasi diri – 4 langkah menyelesaikan masalah


Untuk membantu Anda menyelesaikan masalah, berikut adalah 4 langkah sebagai panduan asas buat Anda dalam proses penyelesaian masalah. Mulakan langkah pertama hingga ke langkah seterusnya. Ia akan kurang berkesan jika Anda langkau selangkah atau Anda buat sambil lewa.

4 langkah tu dimulakan dengan…

1. Fahami masalah, usah dicari apa puncanya.
Elak untuk berasa sugul atau menganggap Anda seorang yang malang. Tak ada masalah yang kekal. Masalah muncul untuk mematangkan Anda, mendewasakan Anda lantas menjadikan Anda semakin bijak.
Fahami masalah Anda, dalam dan luar. Elak mencari puncanya kerana perbuatan sebegitu hanya akan menurunkan motivasi Anda. Makin kita cari puncanya masalah tu, makin kita kurang bersemangat nak menyelesaikannya.
Masalah ni macam kita gali lubang. Makin kita cari punca masalah, samalah macam makin dalam makin dalam kita gali lubang tu. Last-last kita akan gali dalam betul sampai dah tak nampak jalan keluar dan bingung nak keluar dengan cara cemana.

2. Tanya diri Anda cemana nak selesaikan masalah tu.
Tanya diri Anda cara apa yang Anda boleh Anda gunakan untuk menyelesaikan masalah. Tanya diri Anda dan terus tanya. Cara ini bagus untuk membuat minda separa sedar Anda terfokus pada penyelesaian masalah lalu ia akan menarik penyelesaian-penyelesaian masalah, bukan berbagai lagi masalah yang membebankan masalah sedia ada. Apa yang banyak kita fikirkan, itulah yang akan muncul dalam hidup kita.

3. Tulis penyelesaian-penyelesaian masalah sebanyak mungkin.
Masalah akan lebih cepat diselesaikan apabila Anda menulis penyelesaian-penyelesaian yang Anda fikirkan tadi. Kita akan rugi besar jika hanya memikir penyelesaian tapi gagal menulis setiap satu penyelesaian yang muncul di fikiran.
Apabila anda menulis penyelesaian tu, Anda akan lebih senang melakar strategi. Anda akan nampak jalan penyelesaian masalah. Kemudian, muncul keyakinan yang masalah Anda itu boleh diselesaikan.

4. Bertindak, tulis untuk rekodkan perkembangan prestasi.
Curahkan lebih banyak masa kepada melaksanakan tindakan. Payah cemanapun, susah cemanapun, fokuskan bertindak.
Hanya tindakan berterusan yang akan menyelesaikan masalah. Dalam konsisten bertindak, tuliskan perkembangan usaha Anda.

Selepas beberapa ketika, baca balik apa yang Anda dah tulis. Anda akan nampak masalah anda semakin sampai ke penghujungnya, lantas membuat Anda makin bersemangat untuk menyelesaikannya.
Apa saja masalah boleh diselesaikan dengan 4 langkah ni, termasuk masalah kewangan.


Leave a Reply

comment.....?

MY SUPERB, AMAZED, MARVELOUS ECE SUPPORT......


ShoutMix chat widget